Reklam panolarındaki kayar yazılar dikkatimizi çekmiş olmalı. Bizim de bir kayar yazımız olsa, istediğimiz yazıyı kaydırsak fena olmaz mı? Arduino dünyası için bu da çok kolay! Bu yazıda 8×8 LED Matrix ekranları inceliyor ve MAX7219 modülü ile kullanımını öğreniyoruz.
8×8 LED Matrix (Türkçe olarak Matris de diyebiliriz) ekranlar aslında 64 tane LED’in anot ve katot bacaklarının matrix şeklinde birleştirilmiş hali ve 8 bir yanda, 8 de diğer yanda olmak üzere 16 bağlantısı bulunuyor.
Bu LED Matrix’i 16 bağlantısını teker teker Arduino’ya bağlayarak da çalıştırabiliriz. Ancak bu kez de başka şeyler bağlayacak yerimiz kalmaz, ayrıca ikinci bir LED Matrix bile bağlayamayız. Bu işi kolaylaştırmak için MAX7219 adında bir entegre devre üretilmiş ve tüm LED Matrix’i (5V ve GND bağlantılarını saymazsak) sadece 3 kablo ile Arduino’ya bağlayabilmemizi sağlıyor.
Üstelik bu entegre ek hiçbir kablo kullanmadan yan yana istediğimiz kadar LED Matrix kullanabilmemize de imkan tanıyor. Böylece yeterli genişlikte kayar yazılar oluşturabiliyoruz.
O zaman devre kurulumumuz ile başlayalım. Arduino’ya tek bir LED Matrix modülünü bağlamak ile birden fazlasını bağlamak tamamen aynı.
Devremizi kurduk ve şimdi sketch kodlarına geçebiliriz. Bu uygulamada MaxMatrix adındaki Arduino kütüphanesini kullanacağız. MaxMatrix kütüphanesini buraya tıklayarak indirebilirsiniz.
Aşağıdaki sketch, 2 adet LED Matrix modülü bağlanmış devremizde METE HOCA ve www.metehoca.com yazılarını kaydırır.
Arduino’da iyi olmak için öncelikle elektronikte iyi olmak gerekir. Türkiye’nin en iyi temel elektronik eğitim seti ARDUINO ÖNCESİ TEMEL ELEKTRONİK EĞİTİM VE DENEY SETİ‘ni keşfedin. Gereksiz bilgilerden arındırılmış basit ve eğlenceli anlatımla ELEKTRONİK öğrenin ve Arduino’ya METE HOCA farkıyla güçlü başlayın!
Sketch kodunu kopyalamak için pencerenin sağ üst köşesindeki butona tıklayabilir veya buraya tıklayarak ZIP dosyası olarak indirebilirsiniz.
Kayar yazımızı yaptık ve istediğimiz metni kaydırıyoruz. Ancak bir sorunumuz var: Türkçe karakterler. Kullandığımız kütüphane Türkçe karakterleri desteklemiyor. Onu da bir sonraki yazımızda çözeceğiz.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 |
/* 8x8 LED Matrix ile Kayar Yazı Nasıl Yapılır? 8x8 LED Matrix'in detaylı açıklaması ve örnek projelerini web sitemizde bulabilirsiniz. Mete Hoca https://www.metehoca.com/ */ #include <MaxMatrix.h> byte buffer[7]; int DIN = 8; // DIN (veya MOSI) int CS = 9; // CS int CLK = 10; // SCK int ekransayisi = 2; // Takılı LED Matrix sayısını seçelim int parlaklik = 1; // Parlaklık ayarı. 1 en düşük, 15 en yüksek int kaymahizi = 50; // Yazının kayma hızı. Düşürdükçe hızlanır // Metinlerimizi buradan ekleyelim. Sondaki boşluklar cümle sonrası içindir char metin1[] = "METE HOCA "; char metin2[] = "www.metehoca.com "; MaxMatrix kayan_yazi(DIN, CS, CLK, ekransayisi); // Kütüphane ayarlandı void setup() { kayan_yazi.init(); // Kütüphane başlatılıyor kayan_yazi.setIntensity(parlaklik); // Parlaklık ayarlandı } void loop() { MetinKaydir(metin1,kaymahizi); // İlk metnimiz MetinKaydir(metin2,kaymahizi); // İkinci metnimiz } // Metni harflere ayırıp gönderdiğimiz fonksiyon void MetinKaydir(char* metin, int kaydirma_hizi) { while (*metin != 0) { KarakterKaydir(*metin, kaydirma_hizi); metin++; } } // Kullanılabilen tüm karakterler burada ASCII sistemiyle dizili PROGMEM const unsigned char CH[] = { 3, 8, B0000000, B0000000, B0000000, B0000000, B0000000, // Boşluk 1, 8, B1011111, B0000000, B0000000, B0000000, B0000000, // ! 3, 8, B0000011, B0000000, B0000011, B0000000, B0000000, // " 5, 8, B0010100, B0111110, B0010100, B0111110, B0010100, // # 4, 8, B0100100, B1101010, B0101011, B0010010, B0000000, // $ 5, 8, B1100011, B0010011, B0001000, B1100100, B1100011, // % 5, 8, B0110110, B1001001, B1010110, B0100000, B1010000, // & 1, 8, B0000011, B0000000, B0000000, B0000000, B0000000, // ' 3, 8, B0011100, B0100010, B1000001, B0000000, B0000000, // ( 3, 8, B1000001, B0100010, B0011100, B0000000, B0000000, // ) 5, 8, B0101000, B0011000, B0001110, B0011000, B0101000, // * 5, 8, B0001000, B0001000, B0111110, B0001000, B0001000, // + 2, 8, B10110000, B1110000, B0000000, B0000000, B0000000, // , 4, 8, B0001000, B0001000, B0001000, B0001000, B0000000, // - 2, 8, B1100000, B1100000, B0000000, B0000000, B0000000, // . 4, 8, B1100000, B0011000, B0000110, B0000001, B0000000, // / 4, 8, B0111110, B1000001, B1000001, B0111110, B0000000, // 0 3, 8, B1000010, B1111111, B1000000, B0000000, B0000000, // 1 4, 8, B1100010, B1010001, B1001001, B1000110, B0000000, // 2 4, 8, B0100010, B1000001, B1001001, B0110110, B0000000, // 3 4, 8, B0011000, B0010100, B0010010, B1111111, B0000000, // 4 4, 8, B0100111, B1000101, B1000101, B0111001, B0000000, // 5 4, 8, B0111110, B1001001, B1001001, B0110000, B0000000, // 6 4, 8, B1100001, B0010001, B0001001, B0000111, B0000000, // 7 4, 8, B0110110, B1001001, B1001001, B0110110, B0000000, // 8 4, 8, B0000110, B1001001, B1001001, B0111110, B0000000, // 9 2, 8, B01010000, B0000000, B0000000, B0000000, B0000000, // : 2, 8, B10000000, B01010000, B0000000, B0000000, B0000000, // ; 3, 8, B0010000, B0101000, B1000100, B0000000, B0000000, // < 3, 8, B0010100, B0010100, B0010100, B0000000, B0000000, // = 3, 8, B1000100, B0101000, B0010000, B0000000, B0000000, // > 4, 8, B0000010, B1011001, B0001001, B0000110, B0000000, // ? 5, 8, B0111110, B1001001, B1010101, B1011101, B0001110, // @ 4, 8, B1111110, B0010001, B0010001, B1111110, B0000000, // A 4, 8, B1111111, B1001001, B1001001, B0110110, B0000000, // B 4, 8, B0111110, B1000001, B1000001, B0100010, B0000000, // C 4, 8, B1111111, B1000001, B1000001, B0111110, B0000000, // D 4, 8, B1111111, B1001001, B1001001, B1000001, B0000000, // E 4, 8, B1111111, B0001001, B0001001, B0000001, B0000000, // F 4, 8, B0111110, B1000001, B1001001, B1111010, B0000000, // G 4, 8, B1111111, B0001000, B0001000, B1111111, B0000000, // H 3, 8, B1000001, B1111111, B1000001, B0000000, B0000000, // I 4, 8, B0110000, B1000000, B1000001, B0111111, B0000000, // J 4, 8, B1111111, B0001000, B0010100, B1100011, B0000000, // K 4, 8, B1111111, B1000000, B1000000, B1000000, B0000000, // L 5, 8, B1111111, B0000010, B0001100, B0000010, B1111111, // M 5, 8, B1111111, B0000100, B0001000, B0010000, B1111111, // N 4, 8, B0111110, B1000001, B1000001, B0111110, B0000000, // O 4, 8, B1111111, B0001001, B0001001, B0000110, B0000000, // P 4, 8, B0111110, B1000001, B1000001, B10111110, B0000000, // Q 4, 8, B1111111, B0001001, B0001001, B1110110, B0000000, // R 4, 8, B1000110, B1001001, B1001001, B0110010, B0000000, // S 5, 8, B0000001, B0000001, B1111111, B0000001, B0000001, // T 4, 8, B0111111, B1000000, B1000000, B0111111, B0000000, // U 5, 8, B0001111, B0110000, B1000000, B0110000, B0001111, // V 5, 8, B0111111, B1000000, B0111000, B1000000, B0111111, // W 5, 8, B1100011, B0010100, B0001000, B0010100, B1100011, // X 5, 8, B0000111, B0001000, B1110000, B0001000, B0000111, // Y 4, 8, B1100001, B1010001, B1001001, B1000111, B0000000, // Z 2, 8, B1111111, B1000001, B0000000, B0000000, B0000000, // [ 4, 8, B0000001, B0000110, B0011000, B1100000, B0000000, // Ters Eğik 2, 8, B1000001, B1111111, B0000000, B0000000, B0000000, // ] 3, 8, B0000010, B0000001, B0000010, B0000000, B0000000, // Şapka 4, 8, B1000000, B1000000, B1000000, B1000000, B0000000, // _ 2, 8, B0000001, B0000010, B0000000, B0000000, B0000000, // ` 4, 8, B0100000, B1010100, B1010100, B1111000, B0000000, // a 4, 8, B1111111, B1000100, B1000100, B0111000, B0000000, // b 3, 8, B0111000, B1000100, B1000100, B0000000, B0000000, // c 4, 8, B0111000, B1000100, B1000100, B1111111, B0000000, // d 4, 8, B0111000, B1010100, B1010100, B0011000, B0000000, // e 3, 8, B0000100, B1111110, B0000101, B0000000, B0000000, // f 4, 8, B10011000, B10100100, B10100100, B01111000, B0000000, // g 4, 8, B1111111, B0000100, B0000100, B1111000, B0000000, // h 3, 8, B1000100, B1111101, B1000000, B0000000, B0000000, // i 4, 8, B1000000, B10000000, B10000100, B1111101, B0000000, // j 4, 8, B1111111, B0010000, B0101000, B1000100, B0000000, // k 3, 8, B1000001, B1111111, B1000000, B0000000, B0000000, // l 5, 8, B1111100, B0000100, B1111100, B0000100, B1111000, // m 4, 8, B1111100, B0000100, B0000100, B1111000, B0000000, // n 4, 8, B0111000, B1000100, B1000100, B0111000, B0000000, // o 4, 8, B11111100, B0100100, B0100100, B0011000, B0000000, // p 4, 8, B0011000, B0100100, B0100100, B11111100, B0000000, // q 4, 8, B1111100, B0001000, B0000100, B0000100, B0000000, // r 4, 8, B1001000, B1010100, B1010100, B0100100, B0000000, // s 3, 8, B0000100, B0111111, B1000100, B0000000, B0000000, // t 4, 8, B0111100, B1000000, B1000000, B1111100, B0000000, // u 5, 8, B0011100, B0100000, B1000000, B0100000, B0011100, // v 5, 8, B0111100, B1000000, B0111100, B1000000, B0111100, // w 5, 8, B1000100, B0101000, B0010000, B0101000, B1000100, // x 4, 8, B10011100, B10100000, B10100000, B1111100, B0000000, // y 3, 8, B1100100, B1010100, B1001100, B0000000, B0000000, // z 3, 8, B0001000, B0110110, B1000001, B0000000, B0000000, // { 1, 8, B1111111, B0000000, B0000000, B0000000, B0000000, // | 3, 8, B1000001, B0110110, B0001000, B0000000, B0000000, // } 4, 8, B0001000, B0000100, B0001000, B0000100, B0000000, // ~ }; // Gönderdiğimiz karakterler burada teker teker kaydırılıyor void KarakterKaydir(char karakter, int kaydirma_hizi) { if (karakter < 32) return; karakter -= 32; memcpy_P(buffer, CH + 7*karakter, 7); kayan_yazi.writeSprite(ekransayisi*8, 0, buffer); kayan_yazi.setColumn(ekransayisi*8 + buffer[0], 0); for (int x=0; x<=buffer[0]; x++) { delay(kaydirma_hizi); kayan_yazi.shiftLeft(false, false); } } |